Direct aanmelden | Contact
Ingeborg Douwes Centrum
  • Home
  • Nieuws
  • Cliënten
    • Volwassenen
      • Voor wie
      • Individuele behandeling
      • Groepsbehandeling
      • Praktische informatie
      • Bronnen voor (zelf)hulp
      • Ontspanningsoefeningen
      • Adviezen in coronatijd
    • Kinderen/ jongeren
      • Kinderen 4-12 jaar
      • Jongeren 12-18 jaar
      • Praktische informatie
      • Ontspanningsoefeningen
  • Zorgprofessionals
    • Zorgprofessionals
      • Verwijzen
      • Leidraad voor gesprek met patiënt met kind(eren)
      • Scholing
      • Onderzoek
      • Innovatie
      • Organisatie van zorg
  • Kanker in het gezin
    • Kanker in het gezin
      • Leeswijzer
      • De vijf vuistregels
      • Meestgestelde vragen na de diagnose
      • Vertellen aan je kinderen
      • Begeleiden van je kinderen
      • Kinderen helpen omgaan met sterven en rouw
      • Wanneer is er extra hulp nodig?
      • Hulpbronnen: websites, boeken en spelvormen
      • Adviezen voor ouders in coronatijd
  • Donateurs
    • Donateurs
      • Waarom hebben wij uw steun nodig?
      • Hoe kunt u ons steunen?
      • Stichting Vrienden Ingeborg Douwes Centrum
  • Over ons
    • Over ons
      • Het Ingeborg Douwes Centrum
      • Wie was Ingeborg Douwes?
      • Het team
      • Onze organisatie
    • Overig
      • Privacy en klachten
      • Kwaliteit en deskundigheid
      • Vacatures
      • Veelgestelde vragen
      • Contact & Route
      • Nieuws
  • Zoek
  • Menu

Veelgestelde vragen

Over ons

Aanmelding en behandeling Ingeborg Douwes Centrum (IDC)
b
Hoe meld ik me aan?

U kunt zich online aanmelden bij het Ingeborg Douwes Centrum. Hiervoor heeft u een verwijzing van uw huisarts of behandelend specialist nodig.

b
Hoe lang is de wachttijd?

We doen ons best om iedereen die psychologische zorg bij kanker nodig heeft, zo snel mogelijk hulp te bieden. Helaas hebben wij, net als in de hele GGZ, te maken met (lange) wachttijden. U kunt online kijken naar de actuele wachttijden. De wachttijd is niet afhankelijk van uw zorgverzekeraar. Zolang u op de wachtlijst staat kunt u zich bij vragen of problemen contact opnemen met uw verwijzer.

Wachttijdbemiddeling
Wanneer uw de wachttijd te lang vindt, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen om een (andere) zorgaanbieder te vinden die passende zorg kan bieden.

b
Hoe verloopt de intakeprocedure?

Na aanmelding ontvangt u een digitale vragenlijst. Op basis van de resultaten van de vragenlijst (en eventueel telefonisch contact) wordt bepaald of u bij het Ingeborg Douwes Centrum op de juiste plek bent, en hoeveel spoed uw situatie heeft. Na ontvangst van de vragenlijst komt u actief op de wachtlijst. Het secretariaat neemt telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak voor het eerste (intake)gesprek met een van onze psychologen. Tijdens de intake bespreekt deze psycholoog wat uw situatie is en waarbij u geholpen wilt worden aan de hand van de ingevulde vragenlijst. De psycholoog die het intakegesprek met u voert zal, met uw instemming, ook uw behandelaar zijn.

b
Hoe ziet de behandeling eruit?

Na de intake stelt de behandelaar een diagnose en een (voorlopige) behandelovereenkomst op en bespreekt deze in ons multidisciplinair overleg. Deze overeenkomst omvat onder meer een korte beschrijving van uw klachten, de diagnose, het doel van de behandeling en het soort behandeling. In een tweede gesprek wordt dit plan aan u voorgelegd en kunt u eventuele wijzigingen aangeven. Tijdens dit gesprek wordt ook afgesproken wanneer en hoe uw behandeling wordt geëvalueerd.

Onze behandeling is afgestemd op de behoefte van de cliënt en is individueel-, systeem – relatie of groepsgericht. We bieden zowel basis- als specialistische GGZ aan.

Onze psychologische behandeling is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven, zingeving, verwerking van kanker en re-integratie in de maatschappij. Onze psychologen hebben expertise op het gebied van EFT, zingeving, ACT, EMDR, CGT, visualisatietechnieken en ontspanningsoefeningen.

Naast individuele therapie hebben we een breed aanbod van groepstherapie, onder andere Houd me vast, Zingeving bij kanker, Rouw waar loop je tegen aan, Kanker hoe nu verder en themabijeenkomsten over Kanker in het gezin.

b
Hoe lang duurt een behandeling?

De duur van de behandeling varieert afhankelijk van de ernst en complexiteit  van de psychische problematiek. Het Ingeborg Douwes Centrum biedt zowel behandelingen in de generalistische basis GGZ als behandelingen in de specialistische GGZ. De basis GGZ is er voor lichtere, niet complexe psychische stoornissen. De specialistische GGZ is er voor ernstige, complexe of vaker terugkerende klachten.

b
Hoe gaat het contact met de verwijzer/huisarts?

Voor behandeling heeft uw een verwijsbrief nodig van uw huisarts of specialist. Tot het moment dat het intakegesprek bij ons heeft plaatsgevonden, kunt u met vragen of problemen terecht bij uw verwijzer. Bij spoed of een crisissituatie voorafgaand aan de intake kunt u terecht bij uw huisarts. Het Ingeborg Douwes Centrum heeft geen crisisdienst. Met uw toestemming brengen wij uw huisarts op de hoogte van de start en het verloop van de behandeling.

b
Wie is tijdens de behandeling het aanspreekpunt?

De behandelend psycholoog is tijdens de behandeling uw aanspreekpunt. Hij of zij is er voor verantwoordelijk dat u een behandeling krijgt volgens de gangbare zorgstandaarden en richtlijnen en dat er een goede afstemming plaatsvindt met eventuele andere behandelaars. U mag van uw behandelaar(s) verwachten dat ze zorgvuldig met uw gegevens omgaan en u met respect en zorgvuldigheid zullen aanspreken.

b
Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Afhankelijk van de duur van uw behandeling wordt na een aantal gesprekken de voortgang van uw behandeling geëvalueerd. Voorafgaand aan het laatste gesprek wordt een vragenlijst toegestuurd om in het afsluitende gesprek de resultaten van de behandeling te bespreken.

b
Met wie worden deze resultaten gedeeld?

De resultaten van de vragenlijsten moeten wij anoniem aanleveren aan de Stichting Benchmark GGZ, die hiermee de kwaliteit toetst van onze behandelingen ten opzichte van andere zorgaanbieders. Tevens onderzoeken wij middels de evaluatievragenlijst (CQI index) de tevredenheid van onze cliënten.

Over het IDC: kwaliteit van zorg en klachtafhandeling
b
Basis en specialistische GGZ

Een behandeling in de basis GGZ biedt na de intake ruimte aan ongeveer 8 gesprekken. Bij zwaardere psychische problemen vindt behandeling plaats in de specialistische GGZ. Er is dan ruimte voor meer gesprekken en een langer behandeltraject. U heeft te allen tijde recht op inzage in uw behandelplan. Het is ook mogelijk een kopie hiervan aan te vragen bij uw behandelend psycholoog.

b
Hoe wordt het IDC beoordeeld?

Aanbieders van geestelijke gezondheidszorg, waaronder het Ingeborg Douwes Centrum, moeten zich volgens het Keurmerk Basis GGZ verantwoorden over de kwaliteit van de geleverde zorg. Om de kwaliteit binnen de ggz-instellingen op dezelfde manier te kunnen toetsen en onderling te vergelijken, is een meetinstrument ontwikkeld, de CQ-index.
In 2019 heeft het Ingeborg Douwes Centrum het volgende gescoord:
– waardering van onze zorg met het rapportcijfer 8,6 (gescoord op een schaal van 1 tot 10)
– m.b.t. de bejegening: 4,83 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
– m.b.t. samen beslissen: 4,04 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
– m.b.t. uitvoering behandeling: 4,57 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
Deze uitslagen laten zien dat de cliënten zeer tevreden zijn over de manier van bejegening (voelen zich serieus genomen en dingen worden op een begrijpelijke manier uitgelegd), samen beslissen (goede informatie gekregen over de behandelmogelijkheden, welke resultaten verwacht mogen worden, meebeslist hebben over de vorm van behandeling en informatie gekregen over zelfhulpprogramma’s, cliënt ondersteuning en/of patiëntenverenigingen) en de uitvoering van de behandeling (de behandeling is de juiste aanpak geweest voor de klachten en de behandeling is naar wens uitgevoerd).

b
Hoe kan ik een klacht indienen?

Bent u niet tevreden over uw behandeling bij het IDC? Laat het ons weten, zodat we samen kunnen kijken hoe het beter kan. Mocht u een klacht willen indienen, dan kan dat via de website van het OLVG.

Persoonlijke gegevens
b
Hoe gaat het IDC om met mijn privacy?

Wij hechten veel waarde aan uw privacy. Alle rechtstreeks bij uw behandeling betrokken behandelaars, en het multidisciplinaire team van het IDC, zijn gerechtigd om uw behandeling met elkaar te bespreken.
Wij hebben een geheimhoudingsplicht en verstrekken nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder uw toestemming. Alle informatie die u ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in uw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de wettelijke eisen rondom dossier- en privacywetgeving en voorwaarden van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.
Zie ook het document  Privacyreglement cliëntgegevens.

b
Welke persoonlijke gegevens geeft het IDC door aan de verwijzer/ huisarts?

Wij doen kort verslag over de behandeling aan uw huisarts. In de behandelovereenkomst kunt u aangegeven of u hier toestemming voor geeft.

b
Welke persoonlijke gegevens deelt het IDC met de zorgverzekeraar?

De factuur voor de zorgverzekeraar is niet anoniem. Wij zijn verplicht een diagnose te vermelden en het totale aantal minuten dat aan uw behandeltraject is besteed. U kunt bezwaar maken tegen de naar de diagnose herleidbare informatie op de factuur. Hierover kunt u contact opnemen met jouw zorgverzekeraar en bespreken met uw behandelend psycholoog. Uw verzekeraar is verplicht te vermelden welke acties hiervoor nodig zijn. Daarnaast kunt u het formulier ‘ Privacyreglement cliëntgegevens’ downloaden, in te vullen en mee te nemen naar het intakegesprek zodat wij aan uw aanvraag kunnen voldoen.

b
Welke persoonlijke gegevens deelt het IDC met DIS?

Wij zijn tevens verplicht informatie over onze behandelingen aan te leveren aan het landelijke DBC-informatiesysteem (DIS). Dit leveren wij aan volgens de geldende privacy eisen. U kunt hier bezwaar tegen maken.

Vergoeding
b
Hoe wordt de behandeling vergoed?

Het Ingeborg Douwes Centrum heeft met alle zorgverzekeraars contracten gesloten. De behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering, op voorwaarde dat de verwijzing aan de wettelijke eisen voldoet én er een DSM-V-diagnose kan worden gesteld. Behandelingen die buiten de vergoeding vallen, de zogeheten onverzekerde zorg (o.a. klachten die niet kunnen worden geclassificeerd als een DSM-V-stoornis, aanpassingstoornissen, arbeidsgerelateerde problematiek en relatieproblemen) worden direct aan de cliënt gefactureerd. De kosten hiervan zijn € 110,27 per uur. Voor het intakegesprek wordt 60 minuten directe tijd én 60 minuten indirecte tijd gerekend. Voor een vervolgconsult wordt 80 minuten gerekend (60 minuten directe tijd en 20 minuten indirecte tijd). Als dit voor u het geval is wordt dit altijd met u besproken. Bij vergoeding van de zorgverzekeraar is uw (wettelijke) eigen risico van toepassing. Ook de mindfulnesstraining wordt meestal niet vergoed door de zorgverzekeraars. De eigen bijdrage voor die training is € 300,- voor 10 bijeenkomsten. Voor meer informatie over vergoeding en eigen risico kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar.

Psychologische behandeling van kinderen en jongeren tot 18 jaar valt niet onder de zorgverzekering. De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugd-GGZ. We willen de zorg voor kinderen die ziek zijn of van wie een dierbare kanker heeft zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk houden. Wanneer uw kind psychologische zorg nodig heeft, dan kunt u rechtstreeks contact met ons opnemen. Wel is een verwijzing noodzakelijk. Met een groot aantal gemeenten (Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam/Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad) heeft het Ingeborg Douwes Centrum een contract. Wanneer dit niet het geval is, dan nemen wij als instelling contact op met de gemeente om te kijken wat mogelijk is.

b
Hoe wordt de behandeling gedeclareerd?

Na het afsluiten van de behandeling declareert het IDC de zorg bij uw zorgverzekeraar. Deze tarieven zijn vastgesteld door de overheid. De verzekeraar betaalt het IDC en brengt het eventuele eigen risico bij u in rekening. Vanwege onze samenwerking met de afdeling Psychiatrie (PAAZ) van het OLVG kan het zijn dat die instelling vermeld staat op uw factuur in plaats van Ingeborg Douwes Centrum.

b
Kan ik een afspraak afzeggen?

Wanneer u een gemaakte afspraak moet afzeggen door ziekte of overmacht, geeft u dit dan alstublieft zo spoedig mogelijk aan ons door, met vermelding van de reden. Wij kunnen dan op dat tijdstip nog een andere cliënt inplannen. Indien een afspraak binnen 24 uur of minder dan een werkdag voor de geplande afspraak wordt afgezegd, zijn wij helaas genoodzaakt (een deel van de) kosten voor de afspraak bij u in rekening te brengen. Deze kosten bedragen € 50,- en zijn niet declareerbaar bij de zorgverzekeraar.

  • Over ons
    • Het Ingeborg Douwes Centrum
    • Wie was Ingeborg Douwes?
    • Het team
    • Onze organisatie
  • Overig
    • Privacy en klachten
    • Kwaliteit en deskundigheid
    • Vacatures
    • Veelgestelde vragen
    • Contact & Route

Ingeborg Douwes Centrum

Het Ingeborg Douwes Centrum is een gespecialiseerde GGZ-instelling.

Het centrum voldoet aan de wettelijke eisen rondom dossier- en privacywetgeving en voorwaarden van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst en kent een klachtenregeling.

Gecertificeerd

Het Ingeborg Douwes Centrum heeft het Keurmerk Basis GGZ en voldoet aan alle normen van het keurmerk.

Het Ingeborg Douwes Centrum laat zien dat ze zich extra inspant voor de ‘juiste zorg op het juiste moment’ binnen de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ).

 

Contactgegevens

Ingeborg Douwes Centrum
IJsbaanpad 9-11
1076 CV Amsterdam

tel: 020-4807580 (ma-vr 8.30-16.30)
fax: 020-5108103
ingeborgdouwescentrum@olvg.nl
(klik voor meer locaties)

© Copyright - Ingeborg Douwes Centrum | Kwaliteitsstatuut Stichting OLVG - Privacyreglement cliëntgegevens
Scroll naar bovenzijde