Veelgestelde vragen
Over ons
Aanmelding en behandeling Ingeborg Douwes Centrum (IDC)
De resultaten van de vragenlijsten moeten wij anoniem aanleveren aan de Stichting Benchmark GGZ, die hiermee de kwaliteit toetst van onze behandelingen ten opzichte van andere zorgaanbieders. Tevens onderzoeken wij middels de evaluatievragenlijst (CQI index) de tevredenheid van onze cliënten.
Afhankelijk van de duur van uw behandeling wordt na een aantal gesprekken de voortgang van uw behandeling geëvalueerd. Voorafgaand aan het laatste gesprek wordt een vragenlijst toegestuurd om in het afsluitende gesprek de resultaten van de behandeling te bespreken.
De behandelend psycholoog is tijdens de behandeling uw aanspreekpunt. Hij of zij is er voor verantwoordelijk dat u een behandeling krijgt volgens de gangbare zorgstandaarden en richtlijnen en dat er een goede afstemming plaatsvindt met eventuele andere behandelaars. U mag van uw behandelaar(s) verwachten dat ze zorgvuldig met uw gegevens omgaan en u met respect en zorgvuldigheid zullen aanspreken.
Voor behandeling heeft uw een verwijsbrief nodig van uw huisarts of specialist. Tot het moment dat het intakegesprek bij ons heeft plaatsgevonden, kunt u met vragen of problemen terecht bij uw verwijzer. Bij spoed of een crisissituatie voorafgaand aan de intake kunt u terecht bij uw huisarts. Het Ingeborg Douwes Centrum heeft geen crisisdienst. Met uw toestemming brengen wij uw huisarts op de hoogte van de start en het verloop van de behandeling.
De duur van de behandeling varieert afhankelijk van de ernst en complexiteit van de psychische problematiek. Het Ingeborg Douwes Centrum biedt zowel behandelingen in de generalistische basis GGZ als behandelingen in de specialistische GGZ. De basis GGZ is er voor lichtere, niet complexe psychische stoornissen. De specialistische GGZ is er voor ernstige, complexe of vaker terugkerende klachten.
Na de intake stelt de behandelaar een diagnose en een (voorlopige) behandelovereenkomst op en bespreekt deze in ons multidisciplinair overleg. Deze overeenkomst omvat onder meer een korte beschrijving van uw klachten, de diagnose, het doel van de behandeling en het soort behandeling. In een tweede gesprek wordt dit plan aan u voorgelegd en kunt u eventuele wijzigingen aangeven. Tijdens dit gesprek wordt ook afgesproken wanneer en hoe uw behandeling wordt geëvalueerd.
Onze behandeling is afgestemd op de behoefte van de cliënt en is individueel-, systeem – relatie of groepsgericht. We bieden zowel basis- als specialistische GGZ aan.
Onze psychologische behandeling is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven, zingeving, verwerking van kanker en re-integratie in de maatschappij. Onze psychologen hebben expertise op het gebied van EFT, zingeving, ACT, EMDR, CGT, visualisatietechnieken en ontspanningsoefeningen.
Naast individuele therapie hebben we een breed aanbod van groepstherapie, onder andere Houd me vast, Zingeving bij kanker, Rouw waar loop je tegen aan, Kanker hoe nu verder en themabijeenkomsten over Kanker in het gezin.
Na aanmelding ontvangt u een digitale vragenlijst. Op basis van de resultaten van de vragenlijst (en eventueel telefonisch contact) wordt bepaald of u bij het Ingeborg Douwes Centrum op de juiste plek bent, en hoeveel spoed uw situatie heeft. Na ontvangst van de vragenlijst komt u actief op de wachtlijst. Het secretariaat neemt telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak voor het eerste (intake)gesprek met een van onze psychologen. Tijdens de intake bespreekt deze psycholoog wat uw situatie is en waarbij u geholpen wilt worden aan de hand van de ingevulde vragenlijst. De psycholoog die het intakegesprek met u voert zal, met uw instemming, ook uw behandelaar zijn.
We doen ons best om iedereen die psychologische zorg bij kanker nodig heeft, zo snel mogelijk hulp te bieden. Helaas hebben wij, net als in de hele GGZ, te maken met (lange) wachttijden. U kunt online kijken naar de actuele wachttijden. De wachttijd is niet afhankelijk van uw zorgverzekeraar. Zolang u op de wachtlijst staat kunt u zich bij vragen of problemen contact opnemen met uw verwijzer.
LET OP! Om zo snel mogelijk door ons geholpen te kunnen worden, hebben wij de door u ingevulde vragenlijst nodig. Die krijgt u toegezonden nadat u zich online heeft aangemeld. U komt bij ons op de wachtlijst nadat de vragenlijst door ons ontvangen is. Dat geldt ook voor de verwijsbrief van uw huisarts of specialist. Alle informatie hierover staat op de pagina online aanmelden
Wachttijdbemiddeling
Wanneer uw de wachttijd te lang vindt, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen om een (andere) zorgaanbieder te vinden die passende zorg kan bieden.
U kunt zich online aanmelden bij het Ingeborg Douwes Centrum. Hiervoor heeft u een verwijzing van uw huisarts of behandelend specialist nodig.
Over het IDC: kwaliteit van zorg en klachtafhandeling
Bent u niet tevreden over uw behandeling bij het IDC? Laat het ons weten, zodat we samen kunnen kijken hoe het beter kan. Mocht u een klacht willen indienen, dan kan dat via de website van het OLVG.
Aanbieders van geestelijke gezondheidszorg, waaronder het Ingeborg Douwes Centrum, moeten zich volgens het Keurmerk Basis GGZ verantwoorden over de kwaliteit van de geleverde zorg. Om de kwaliteit binnen de ggz-instellingen op dezelfde manier te kunnen toetsen en onderling te vergelijken, is een meetinstrument ontwikkeld, de CQ-index.
In 2019 heeft het Ingeborg Douwes Centrum het volgende gescoord:
– waardering van onze zorg met het rapportcijfer 8,6 (gescoord op een schaal van 1 tot 10)
– m.b.t. de bejegening: 4,83 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
– m.b.t. samen beslissen: 4,04 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
– m.b.t. uitvoering behandeling: 4,57 (gescoord op een schaal van 1 tot 5)
Deze uitslagen laten zien dat de cliënten zeer tevreden zijn over de manier van bejegening (voelen zich serieus genomen en dingen worden op een begrijpelijke manier uitgelegd), samen beslissen (goede informatie gekregen over de behandelmogelijkheden, welke resultaten verwacht mogen worden, meebeslist hebben over de vorm van behandeling en informatie gekregen over zelfhulpprogramma’s, cliënt ondersteuning en/of patiëntenverenigingen) en de uitvoering van de behandeling (de behandeling is de juiste aanpak geweest voor de klachten en de behandeling is naar wens uitgevoerd).
Een behandeling in de basis GGZ biedt na de intake ruimte aan ongeveer 8 gesprekken. Bij zwaardere psychische problemen vindt behandeling plaats in de specialistische GGZ. Er is dan ruimte voor meer gesprekken en een langer behandeltraject. U heeft te allen tijde recht op inzage in uw behandelplan. Het is ook mogelijk een kopie hiervan aan te vragen bij uw behandelend psycholoog.
Persoonlijke gegevens
Wij zijn tevens verplicht informatie over onze behandelingen aan te leveren aan het landelijke DBC-informatiesysteem (DIS). Dit leveren wij aan volgens de geldende privacy eisen. U kunt hier bezwaar tegen maken.
De factuur voor de zorgverzekeraar is niet anoniem. Wij zijn verplicht een diagnose te vermelden en het totale aantal minuten dat aan uw behandeltraject is besteed. U kunt bezwaar maken tegen de naar de diagnose herleidbare informatie op de factuur. Hierover kunt u contact opnemen met jouw zorgverzekeraar en bespreken met uw behandelend psycholoog. Uw verzekeraar is verplicht te vermelden welke acties hiervoor nodig zijn. Daarnaast kunt u het formulier ‘ Privacyreglement cliëntgegevens’ downloaden, in te vullen en mee te nemen naar het intakegesprek zodat wij aan uw aanvraag kunnen voldoen.
Wij doen kort verslag over de behandeling aan uw huisarts. In de behandelovereenkomst kunt u aangegeven of u hier toestemming voor geeft.
Wij hechten veel waarde aan uw privacy. Alle rechtstreeks bij uw behandeling betrokken behandelaars, en het multidisciplinaire team van het IDC, zijn gerechtigd om uw behandeling met elkaar te bespreken.
Wij hebben een geheimhoudingsplicht en verstrekken nooit vertrouwelijke informatie aan derden zonder uw toestemming. Alle informatie die u ons online, op papier of mondeling toevertrouwt, wordt vertrouwelijk behandeld en opgeslagen in uw dossier in een beveiligd gegevensbestand. Wij handelen hierbij volgens de wettelijke eisen rondom dossier- en privacywetgeving en voorwaarden van de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.
Zie ook het document
Privacyreglement cliëntgegevens.
Vergoeding
Op 1 januari 2022 voert de overheid het zorgprestatiemodel in, voor de bekostiging van de geestelijke gezondheidszorg en de forensische zorg. Het zorgprestatiemodel verandert niets aan de zorg die u krijgt. Wel ziet de rekening er vanaf 2022 anders uit.
Op uw factuur: zorgprestaties en zorgvraagtype
De zorgverleners van het Ingeborg Douwes Centrum brengen alle onderdelen van een behandeling in rekening volgens de afspraken van het zorgprestatiemodel. In het zorgprestatiemodel heten al deze losse onderdelen ‘zorgprestaties’. Op het declaratie-overzicht ziet u deze zorgprestaties terug. Het tarief van deze prestaties is afhankelijk van het beroep van uw behandelaar en de duur van het consult. Bij groepstherapie speelt daarnaast de groepsgrootte een rol.
Op uw factuur is ook het zorgvraagtype vermeld. Een zorgvraagtype omschrijft de zorgvraag en problematiek van de cliënt en is gerelateerd aan de zorg (intensiteit, hoeveelheid en duur) die een cliënt nodig heeft.
Het Ingeborg Douwes Centrum hanteert voor de bekostiging van geplande consulten het uitgangspunt ‘planning=realisatie’. Dat betekent dat de geplande tijd van uw afspraak in rekening wordt gebracht, ook als uw afspraak iets korter of langer duurt. Wanneer het verschil meer dan 15 minuten bedraagt, dan wordt dat wel verrekend.
Eigen risico
Het nieuwe zorgprestatiemodel kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Krijgt u in 2021 een behandeling die doorloopt in 2022? Dan valt de zorg tot en met 31 december 2021 onder de oude bekostiging. Daar komt een aparte rekening van. De zorg in 2022 registreert uw zorgverlener volgens het zorgprestatiemodel. De zorgverzekeraar kijkt voor beide jaren of u eigen risico moet betalen. Voor vragen over het eigen risico kunt u bellen met uw zorgverzekeraar.
Voor meer informatie: zie patiëntfolder.
Indien u hierover vragen heeft, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Wanneer u een gemaakte afspraak wilt verzetten of annuleren, geeft u dit dan alstublieft zo spoedig mogelijk (tenminste 48 uur van tevoren) aan ons door, met vermelding van de reden. Wij kunnen dan op dat tijdstip nog een andere cliënt inplannen. Indien een afspraak binnen 24 uur of minder dan een werkdag voor de geplande afspraak wordt afgezegd, zijn wij helaas genoodzaakt (een deel van de) kosten voor de afspraak bij u in rekening te brengen. Deze kosten bedragen € 60,- en zijn niet declareerbaar bij de zorgverzekeraar.
Per 1-1-2022 worden de behandelingen periodiek bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Deze tarieven zijn vastgesteld door de overheid en zijn onder andere afhankelijke van de duur van de afspraak, het opleidingsniveau van de behandelaar en de setting waarin uw behandeling wordt ingedeeld. De verzekeraar betaalt het IDC en brengt het eventuele eigen risico bij u in rekening. Vanwege onze samenwerking met de afdeling Psychiatrie (PAAZ) van het OLVG kan het zijn dat die instelling vermeld staat op uw factuur in plaats van Ingeborg Douwes Centrum.
Het Ingeborg Douwes Centrum heeft met alle zorgverzekeraars contracten gesloten. De behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering, op voorwaarde dat de verwijzing aan de wettelijke eisen voldoet én er een DSM-V-diagnose kan worden gesteld. Behandelingen die buiten de vergoeding vallen, de zogeheten onverzekerde zorg (o.a. klachten die niet kunnen worden geclassificeerd als een vergoede DSM-V-stoornis zoals aanpassingstoornissen, arbeidsgerelateerde problematiek en relatieproblemen) worden niet door het Ingeborg Douwes Centrum uitgevoerd. Bij vergoeding van de zorgverzekeraar is uw (wettelijke) eigen risico van toepassing. Voor meer informatie over vergoeding en eigen risico kunt u terecht bij uw zorgverzekeraar.
Psychologische behandeling van kinderen en jongeren tot 18 jaar valt niet onder de zorgverzekering. De gemeente is verantwoordelijk voor de jeugd-GGZ. We willen de zorg voor kinderen die ziek zijn of van wie een dierbare kanker heeft zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk houden. Wanneer uw kind psychologische zorg nodig heeft, dan kunt u rechtstreeks contact met ons opnemen. Wel is een verwijzing noodzakelijk. Met een groot aantal gemeenten (Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam/Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad) heeft het Ingeborg Douwes Centrum een contract. Wanneer dit niet het geval is, dan nemen wij als instelling contact op met de gemeente om te kijken wat mogelijk is.